Välkommen, Besökare
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Sökordsoptimering FAQ
(1 användare i forumet) (1) Gäst
Välkommen till Ehandelsforum!
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Sökordsoptimering FAQ

Sökordsoptimering FAQ 3 år, 12 månader sedan #275

• Andreas
  • Administrator
FAQ sökordsoptimering:

Vad är sökordsoptimering?

Sammanfattningvis betyder: SEO= SEARCH ENGINE OPITMYZATION, eller SÖKORDSOPTIMERING på
ren svenska. Är att få upp sina positioner på google genom olika metoder, bland annat via text
innehålls optimering och länkning. I denna guide får du beskrivigt hur du ska göra för lyckad
sökordsoptimeing (och även hur du inte ska göra).

1 Är allt på en hemsida "sökord" oavsett vad och var det står (ex. löpande text, rubriker, rubriker i vänsterfältet)?

Svar: Allt är sökord det är därför man bör tänka på vad man skriver att man åtminstone har med önskad sökord i brödtexten här o där, men speciellt i rubrikerna där Google lägger extra vikt..

2 Länkar till min sida. Handlar det då om andra sidor som i sin länkförteckning har med min sida? (ex. leverantörer som har en förteckning över återförsäljare)

Svar: ja, det fungerar bra.. Men också länkar i kommentarfält till "min sida" i bloggkommentarer eller reklam annonslänkar på blocket t.ex. eller på en länkbytes sida.

3 Du skriver att man inte ska lägga upp 100 artiklar på en och samma dag för det gör Google "misstänksam". Men känner den av att dag 1310xx lades det upp 100 artiklar på en sida och fortsätter sedan för "all" framtid att bortse från dessa artiklar? Sak samma 100 länkar.

Svar: Kan vara en tomporär dipp men enligt google kan det nog svärta ner ens rykte med maskinella spår, t.ex. att man importerar/kopierar data från andra sidor.. Även om de inte skulle hitta orginal sidorna.

4 Är alla dessa "dela-gilla" tävlingar på Facebook ett sätt att skapa länkar till en produkt?

Svar: Jag tror Google inte fullständigt kan indexera facebooks länkar från privata profiler men dock från facebook pages, Facebook och microsoft samarbetar (gällande Bing söktjänsten t.ex. genom karter, möjligt att dom indexerar facebooks data)

5 Det känns lite konstigt eller konstgjort att vara inne på bloggar och skriva en kommentar och sedan lämna adressen till ditt kaffe & thés hemsida, men är det så tanken är för att skapa fler länkar? (Fast det känns väldigt malplacerat att kommentera modebloggar för butikens del). Spelar det någon roll om det är till startsidan eller till en specifik sida på hemsidan?

Konstigt: lite onaturligt ja., bryr sig google: nej. bryr sig användarna: nej. Bryr sig bloggarna: ja, om det blir ett återkommande problem för dom att många spammar.. eller att du återkommer allt för mkt på en och samma blogg..

6. Några funderingar kring statistiksidan på min websshop (redaktörs anmärkning: en webshop från ehl.nu).

Ref url: direct Besökaren har lagt in adressen dittkaffeochthe.se direkt

? Men här står även länkar som går direkt till en specifik sida - kan man verkligen anta att de har skrivit in hela adressen?

Dessa besökare surfade in direkt.

7 Fråga om vår statistik tjänst där man ser vad köparen köpt i våra kunders webshopparsökt på google.
Besökta sidor: ser jag här den första eller sista sidan som besökaren tittade på? För det är bara en sida som nämns och det känns lite otroligt att man bara har varit på en sida utan att titta runt åtminstone lite grann.

Du ser den sista sidan som länkade in till din webshop. elelr google sökningsfras (om det står kaffe böna bara så är det en google sökning, då kan man satsa på att sökordsoptimera det sökordet lite mer för då vet att det generat något)

Du kan också kika på google Adwords sökords statistik för att se vilka sökord som är viktiga, det är ju de med låg konkurrens (Google adwords annonsörer) men ändå många sökningar (av användarna som söker på google.)

adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/Hom...9&__c=3043070529

-->Search for new keyword and ad group ideas

/MVh andreas, www.ehl.nu
Senast ändrad: 3 år, 12 månader sedan av Andreas.

Svar: Sökordsoptimering FAQ 3 år, 12 månader sedan #276

• Andreas
  • Administrator
Vad är skillnad på do-follow och no-follow länkar?

Do-follow är länkar som ger bra SEO resultat vs. no-follow de som inte ger ngt, resultat.
T.ex. bloggar lägger in det i sina kommentarsfält länkar för att slippa spam (som folk som gör sökordsoptimering lägger in via automatiska program), för att markera att kommentarsfältets länkar inte är deras egna länkar (utan icke kvalitativa länkar).

Detta för att slippa att deras kommentarfälts fylls av länkar till webbsidor i Asien etc. En sida som har bra follow länkar är t.ex.. www.blocket.se (vi kan hjälpa er att lägga in blocket annonser med länkar för det krävs det en blocket butik vilket vi har..)
Senast ändrad: 3 år, 12 månader sedan av Andreas.
  • Sida:
  • 1
Sidan skapad på 0.12 sekunder